Wiadomości - Dla rolnika
Bezpłatna pomoc w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie (obszarowe). Termin składania wniosków upływa 15 maja
Dodał: Data: 2019-04-23 15:55:20 (czytane: 2234)
Z inicjatywy Ryszarda Zycha- Burmistrza Miasta i Gminy Stopnica, świadczona będzie pomoc w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie (obszarowe).
Niezbędne do uzupełnienia wniosku będzie przedstawienie przez rolnika loginu i hasła do aplikacji e-wniosek, a w przypadku gdy rolnik po raz pierwszy składa wniosek w wersji elektronicznej: numeru ewidencyjnego gospodarstwa, ostatnich ośmiu cyfr numeru rachunku bankowego rolnika, wartości ostatniej płatności otrzymanej z ARiMR w 2018 r. oraz struktury upraw na poszczególnych działkach w 2019 r.
Pomoc udzielana będzie przez Pana Mariusza Szcześniaka (pok. 17, II piętro).
Dopłaty: ARiMR przyjmuje eWnioskiPlus
W tym roku rolnicy po raz drugi w
historii obowiązującego w Polsce systemu dopłat bezpośrednich i
obszarowych składają wnioski o przyznanie płatności obowiązkowo przez
internet, za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. ARiMR przyjmuje
elektroniczne wnioski od piątku 15 marca 2019 r.
Po
doświadczeniach kampanii 2018 i sugestiach rolników w eWnioskuPlus
wprowadzono korekty, które mają dodatkowo ułatwić korzystanie z
aplikacji oraz dostosować obsługę wniosku do obowiązujących przepisów.
Wśród udogodnień, jakie znalazły się w tym roku w aplikacji, są m.in.:
- rozszerzenie informacji prezentowanych w tabeli z działkami referencyjnymi o listę działek rolnych położonych na danej działce referencyjnej,
- dodanie tabeli zbiorczej z podsumowaniem powierzchni zgłoszonych do danej płatności w zakładce „Podsumowanie”,
- rozszerzenie wydruku wniosku i przeglądu danych o informacje o składnikach międzyplonu w ramach EFA,
- rozszerzenie funkcjonalności w zakresie zastępowania i wycofywania zwierząt
w ramach płatności do bydła i płatności do krów, - rozszerzenie sprawdzeń kompletności wniosku oraz komunikatów prezentowanych podczas wypełniania wniosku w celu uniknięcia błędów w składanych wnioskach.
Dodatkowo
zostały wprowadzone modyfikacje, które zapobiegną problemom
występującym podczas wypełniania niektórych wniosków w roku 2018.
ARiMR
prześle rolnikom wstępnie wypełniony wniosek tzw. wniosek
spersonalizowany wraz z załącznikami wersji papierowej (będzie to robiła
do 2020 r.). Należy jednak traktować go jedynie informacyjnie.
W
2018 r. wnioski przez internet złożyło blisko 900 tys. rolników z ok.
1,3 mln ubiegających się o dopłaty. Dodatkowo wszystkie Oświadczenia
potwierdzające brak zmian w 2018 roku w odniesieniu do wniosku z roku
2017 zostały również przeniesione do aplikacji eWniosekPlus przez
pracowników ARiMR. Oznacza to, że rolnicy ci mają już konto w aplikacji.
Aby rozpocząć prace nad wypełnianiem wniosku, muszą więc tylko
zalogować się do systemu informatycznego ARiMR.
W przypadku rolników, którzy posiadają już konto w aplikacji
eWniosekPlus i jest ono zablokowane lub rolnik zapomniał hasła do konta
należy skorzystać z opcji „Nie pamiętasz hasła?”.
Szczegółowa ścieżka została opisana tutaj: www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/system-teleinformatyczny-arimr-wniosek-przez-internet/ewniosekplus/Najczesciej-zadawane-pytania-.html
Załóż konto w aplikacji eWniosekPlus
Rolnicy,
którzy w tym roku będą korzystać z e-wniosku po raz pierwszy, by
uzyskać do niego dostęp, powinni najpierw utworzyć konto. W tym celu
trzeba wejść na stronę www.arimr.gov.pl w zakładkę eWniosekPlus a
następnie podać trzy dane weryfikacyjne:
- numer identyfikacyjny producenta – „numer gospodarstwa”,
- kwotę ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR, zrealizowanego w roku 2018
(w przypadku gdy rolnik w danym dniu otrzymał więcej niż jeden przelew należy wprowadzić kwotę z największego przelewu, w przypadku braku otrzymania przelewu od ARiMR w roku 2018 należy wprowadzić wartość 0), - 8 ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego wskazanego we wniosku o wpis do ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Zalecane jest również
wskazanie adresu e-mail - pole nieobowiązkowe. Na ten adres Agencja
będzie przesyłała ewentualne powiadomienia. Po poprawnej weryfikacji
system automatycznie założy konto oraz pozwoli na wprowadzenie
indywidualnego hasła w celu zapewnienia możliwości ponownego logowania
do systemu.
Powiadomienia z ARiMR
W przypadku, gdy rolnik chce otrzymywać powiadomienia z ARiMR, po
zalogowaniu do aplikacji eWniosekPlus należy przejść do sekcji „Moje
konto”. Następnie w sekcji „Konfiguracja powiadomień” należy wprowadzić
numer telefonu i/lub adres e-mail oraz zaznaczyć „Zgodę na otrzymywanie
powiadomień” (przełącznik ustawiony na zielono) i zapisać wprowadzone
zmiany.
ARiMR zachęca do podawania danych kontaktowych oraz
wyrażenia zgody na otrzymywanie powiadomień, dzięki temu pracownicy
Agencji będą mogli się skontaktować z rolnikiem w zakresie obsługi
wniosków wysyłanych w eWniosekPlus.
Wypełnij i wyślij wniosek
Wypełnianie wniosku rozpoczyna się od wyrysowania upraw na działkach
referencyjnych spersonalizowanych na podstawie wniosku o przyznanie
płatności na rok 2018 lub na dodanych nowych działkach referencyjnych
(ewidencyjnych). Po wyrysowaniu uprawy rolnik zaznacza płatność, o którą
ubiega się do danej uprawy. Może dodać niezbędne załączniki, a
pozostałe dane we wniosku wypełniane są automatycznie przez aplikację.
Aplikacja porównuje dane deklarowane przez rolnika z danymi
referencyjnymi m.in. w zakresie maksymalnego kwalifikowanego obszaru
(MKO), jak również przeprowadza kontrolę krzyżową między danymi
deklarowanymi przez innych rolników oraz inne sprawdzenia w zakresie
kompletności wniosków.
Aplikacja również na bieżąco wylicza
powierzchnie gruntów ornych, procent uprawy głównej oraz dwóch upraw
głównych. W zakresie sprawdzenia wymogów zazielenienia dostępny jest
kompleksowy przegląd zawierający informacje na temat zwolnienia z wymogu
dywersyfikacji upraw, zwolnienia z wymogu utrzymania obszarów
proekologicznych (EFA), spełnienia wymogu dywersyfikacji upraw,
spełnienia wymogu utrzymania EFA, powierzchni, nazwy
i procentu
upraw głównych, danych dotyczących elementów EFA oraz trwałych użytków
zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym.
Program ma tę zaletę, że nie tylko wychwytuje pomyłki, ale również na bieżąco informuje
o
popełnionych błędach czy brakach. Warto wiedzieć, iż do czasu wysłania
wniosku do ARiMR można wprowadzać w nim zmiany. Nie ma limitu wejść na
dany wniosek. W trakcie jego wypełniania można go zapisywać, zamykać i
ponownie otwierać. ARiMR zaleca systematyczne zapisywanie wniosku
roboczego podczas jego wypełniania. Po wysłaniu wniosku rolnik otrzyma
potwierdzenie. Rolnikom i doradcom zaleca się aby po wysłaniu wniosku
pobrać „Potwierdzenie przyjęcia wniosku” na stację roboczą lub
wydrukować je.
Wnioski złożone przez aplikację eWniosekPlus nie
wymagają potwierdzenia w postaci złożenia wniosku w formie papierowej w
biurach powiatowych Agencji.
Rolnicy, którzy nie mają dostępu do
internetu lub mają trudności z wypełnieniem wniosku, mogą skorzystać z
pomocy doradców ODR-ów oraz pracowników ARiMR. Podobnie, jak w roku
ubiegłym w biurach powiatowych Agencji dostępne są dla rolników
stanowiska komputerowe z dostępem do internetu.
Wniosek papierowy w wyjątkowej sytuacji
Złożenie wniosku w formie papierowej jest możliwe jedynie dla tych rolników, którzy nie są w stanie złożyć wniosku w wersji elektronicznej i jednocześnie nie mogą skorzystać z pomocy technicznej zapewnionej przez biuro powiatowe ARiMR. Wniosek w wersji papierowej może zostać złożony w następujący sposób:
- osobiście do biura powiatowego ARiMR lub
- za pośrednictwem osoby trzeciej lub
- przesłany pocztą lub
- przesłany/dostarczony za pomocą kuriera lub firmy kurierskiej
Za datę złożenia wniosku papierowego do biura powiatowego ARiMR przyjmuje się datę:
- datę złożenia w biurze powiatowym ARiMR wniosku przez rolnika lub osobę trzecią,
- datę wpłynięcia wniosku do biura w przypadku wysyłki wniosku za pośrednictwem kuriera lub firmy kurierskiej,
- datę stempla pocztowego w przypadku, gdy rolnik wysyła wniosek pocztą.
Wniosek o przyznanie płatności na rok 2019 wraz z wymaganymi załącznikami składa się od 15 marca do 15 maja 2019 r. Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony do 10 czerwca 2019 r., jednak osoby, które złożą wniosek w okresie od 16 maja do 10 czerwca otrzymają płatności pomniejszone o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia. Wnioski osób, które złożą wniosek po 10 czerwca 2019 roku nie będą rozpatrywane i tym samym osoby te nie otrzymają płatności.